První pásák Tatrasmalt aneb kdy to vše začalo?

02.11.2013 12:32

Řada sběratelů mi často píše, kdy se vyrobil první pásák Tatrasmalt a jak vlastně vypadá? Odpovědět na tuto otázku není vůbec jednoduchou záležitostí. Bohužel se mi do dnešního dne nepodařilo získat žádné oficiální materiály společnosti Tatrasmalt ani sehnat kontakt na nějaké zaměstnance, kteří pracovali v závodě kolem roku 1957. Přesto jsem se na toto téma zaměřil a pokusím se na tuto otázku odpovědět. Berte proto prosím tento článek jako subjektivní, pokud někdo máte jiné informace, budu rád, když se s nimi podělíte i dalším sběratelům.

    Mé pátrání začalo rozluštěním roku výroby s SPZ, kterou má většina pásáků zepředu. Tato problematika SPZ je popsána v mém příspěvku „SPZ aneb kdy jsem se narodil?“. První pásáky, které měly SPZ umístěnou na přední straně, byly vyráběny v roce 1960. Odtud nám tedy plyne informace, že historie pásáků Tatrasmalt sahá minimálně do roku 1960. Zatím jsem viděl pouze pásák z roku 1960 ze čtvrtého čtvrtletí TM-04-60.

    Ale samozřejmě většina z nás zná celo-červené pásáky s odtahovací kapotou namísto známé odklápěcí. Tyto pásáky nemají zepředu žádnou SPZku. Vzadu jsou označeny písmeny například JIV, KI, LIII atd. Ale co tato písmena znamenají, co označují? Nějaký čas jsem se touto otázkou trápil, ale pokud byl u většiny pásáků vyznačen rok výroby, proč by neměl být i tady?

    Postupem času, kdy jsem shlédl řadu fotografií a viděl mnoho těchto starších „SPZ“ mi to vše začalo dávat smysl. Označení se skládá ze dvou informací, obdobně jako u pásáků od roku 1960, jedna část označuje rok výroby a druhá část čtvrtletí výroby. Bohužel v tomto případě v prohozeném tvaru. V prvním symbolu je zakódován rok výroby a v dalších symbolech čtvrtletí. Tedy písmena J, K, L označují roky výroby a písmena, správněji čísla řecké abecedy označují čtvrtletí, kdy byl pásák vyroben. V následující tabulce uvedu přesné rozkódování.

 

I = 1. čtvrtletí

II = 2. čtvrtletí

III = 3. čtvrtletí

IV = 4. čtvrtletí

1957

JI

JII

JIII

JIV

1958

KI

KII

KIII

KIV

1959

LI

LII

LIII

LIV

 

    Na základě tohoto rozklíčování se domnívám, že historie výroby pásáků sahá až do roku 1957. Zatím jsem viděl z roku 1957 jen pásáky z označením JIII a JIV, označení JI,JII  jsem zatím nikde neviděl. Buď se pásák nevyráběl, nebo jsem ho prostě jen nikdy neviděl, to mohu jen spekulovat.

    A když jsem myslel, že má práce v tomto tématu je u konce, objevil se na scéně pásák 456 a 357. A zase jsem byl vlastně na začátku, nové značení, které jsem nikde neviděl. Dlouho jsem si myslel, že je toto označení jen efektem, přeci jenom čísla 456, 357 mají podezřele hezký tvar. Ale otázka zda je v tomto označení zakódován rok výroby, mě trápila dlouhou dobu a vlastně stále mi leží v hlavě.

    Ale i v tomto označení se dá najít smysl. Opět je nutné rozdělit číslo na dvě části a to 4 a 56 a adekvátně 3-57. Můžeme se domnívat, že 456 je pásák ze čtvrtého čtvrtletí toku 1956 a pásák 357 je pásák ze třetího čtvrtletí roku 1957. Tady by se tedy překrývala výroba 357 a JIII, což se nevylučuje. Ale také v tomto označení nemusí být nic zakódováno a může to být úplně jinak například pásák 357 z roku 1957, kterému by odpovídalo značení JI a 456 pásák odpovídající značení JII, nebo naopak. Nebo úplně jinak.

    V této situaci by tedy pomohlo, kdyby se našel pásák například s označením 157 či 257, kdy by se zřejmě první teorie potvrdila. Ale ani v této fázi bychom neměli vyhráno. Pak bychom mohli spekulovat, existuje pásák 356, 256, 156 nebo dokonce 455?

    S velkou pravděpodobností můžeme říci, že první pásák byl vyroben někdy v roce 1957 nebo koncem roku 1956. A také se můžeme domnívat, že nejdříve se asi vyráběly pásáky s označením 456 a 357 a pak až označení J, K, L. Jelikož pásáky 357 a 456 jsou mnohem více malované a tedy složitější na výrobu, domnívám se, že byly tedy vyráběny dříve. Tento směr provázel celou výrobu pásáků Tatrasmalt, kde se pásáky zjednodušovaly jednak po technické stránce a jednak po stránce vzhledu.

    Pokud máte někdo jiný názor, či další doplňující informace, budu rád, když se mi ozvete. Doufám, že pokud jste tento příspěvek dočetli, byl pro vás aspoň trochu zajímavý.

Anketa