Kompletní sbírka

Seznam všech pásáků

Seznam všech pásáku, které mohly, ale nemusely být vyrobeny. Aktuální soupis vše doposud nalezených.

1956-7 Prototypy

První pásáky vyráběné od konce roku 1956 do roku 1957. Zajímavé barevné provedení. Označení na zadní straně 456 a 357. Jedná se o vzácné provedení této hračky a je považovano doposud za nejcennější. Doposun nalezeny pásáky s označením 456 a 357.

1957

Pásák z roku 1957. Na zadní straně označení logem Tatrasmalt a dále písmeny JI, JII, JII a JIV. Písmeno J označuje rok výroby 1957 a římská čísla čtvrtletí. Doposun nalezeny pouze pásáky JIII a JIV.

1958

Stejně jako pásák  z roku 1957. Na zadní straně označení logem Tatrasmalt a dále písmeny KI, KII, KII a KIV. Písmeno K označuje rok výroby 1958 a římská čísla čtvrtletí. Doposud nalezeny pouze pásáky KI a KIII.

1959

Obdobně jako pásáky z roku 1957-58. Na zadní straně označení logem Tatrasmalt a dále písmeny LI, LII, LII a LIV. Písmeno L označuje rok výroby 1957 a římská čísla čtvrtletí. Doposun nalezeny pásáky LI a LIII.

1960

První modernizace pásáku proběhla v roce 1960. Pásák byl z velké čísti zmeněn, zejména pouze jedna páka na ovládání, kapota pevně uchycena, nové bočnice atd. Doposud nalezen pouze pásák TM-04-60.

1961

Stejné provedení jako v roce 1960. Některé TM-01-61 úplně stejné, později vyrobené mají červené bočnice. Doposud nalezeny pásáky TM-01-61, TM-03-61 a TM-04-61. 

1962

Stejné provedení jako u pásáku z roku 1961. Změnila se pouze barva kapoty z barvy slonové kosti na červenou. Doposud nalezeny pásáky TM-01-62, TM-02-62 a TM-03-62.

1963 - kompletní ročník

V tomto roce prošel pásák modernizací. Došlo ke změně bočnic, oproti roku 1962. Někdy v polovině roku 1963 byla změněna sedačka z vroubkované na hladkou a dále světla z kulatých na špičaté. Nalezeny všechny pásáky z roku 1963.

1964

V roce 1964 byla pouze změněna barva bočnic a kapoty na modoru. Některé pásáky TM-01-64 mají ještě červené bočnice - zbylé podvozky z roku 1963. Doposud nalezeny pásák TM-01-64 a TM-04-64.

1965

V roce 1965 došlo pouze k nepatrné změně odstínu kapoty, původní světlá modrá byla nahrazena tmavší. Doposud nalezeny pásáky TM-01-65, TM-02-65 a TM-03-65.

1966

V roce 1966 došlo k zásadním změnám v barevném provedení. Karoserie dostala žlutou barvu, kapota, bočnice a nášlapy byly ve světle zelené barvě. Doposud nalezen pouze pásák TM-03-66.

1967

Rok 1967 byl zlomový, po 7 letech zmizelo výrazné logo Tatrasmaltu na přední části pásáku a SPZ byla změněna na OP. K této změně došlo prvně s pásákem OP-04-67. Doposud nalezeny pásáky TM-01-67, TM-02-67 a OP-04-67.

1968

V roce 1968 došlo ke změnám v barevném provedení. Bočnice, kapota a nášlapy dostaly modoru barvu. Karoserie dostala opět červenou abrvu jako první pásáky. Později v roce byly nášlapy již stříbrné v barvě hliníku. Doposud nalezeny pásáky OP-01-68 a OP-03-68.

1969

Rok 1969 nebyl v provedení nijak převratný, konstrukce i barevné provedení zůstalo nezměněno oproti roku 1968. Přeci jenom tento pásák je něčím výjíměčný, jedná se poslední pásák před modernizací. Doposud nalezen pásák OP-01-69.

1971

Rok 1971 je pro pásáke rokem značné modernizace. Pásák je o něco větší, byla provedena celková změna konstrukce podvozku. Poctivé kovové převody byly nahrazeny plastovými, páka řazení neumožňuje "neutrál". Kovová kolečka nahrazují plastové. Pásáku byla sebrána taky boční světla.

1973

Pásák prošel jednou z posledních modernizací. Dostal nové nášlapy a barva bočnic byla změněna na modoru. Dále došlo k opětovnému přejměnování závodu, SPZ na přední straně nyní začínala nápisem SP.

1974 - Kompletní ročník

Pásák vyráběn ve stejném provedení jako v roce 1973.

1975

Pásák vyráběn ve stejném provedení jako v roce 1973 a 1974.

1976 - Kompletní ročník

V roce 1976 pásák dostal novou barvu spodní části podvozku, jednalo se o kladívkovou barvu v šedém odstínu. Tato barva byla již stejná do konce výroby.

1977

Pásák vyráběn ve stejném provedení jako v roce 1976.

1979 - Kompletní ročník

Rok 1979 se vyznačuje poslední změnou, ale bohužel i posledním legendárním pásákem. Dlouhá historie a vývoj této hračky v tomto roce končí. Výrobu již zajišťuje KDN (Kovodružstvo Náchod), označení NAC. Barva sedadla změněna na šedou a dále odstraněn šroubek z přední částí.

Dobové baterie

Dobové baterie dochovalé z dob, kdy se ještě vyráběl pásák. Nezbytná výbava každého, kdo měl tuto hračku.

Dobové fotografie

Historické fotografie, většinou ještě v černobílém provedení mají své kouzlo. A proto zavzpomínejme na dobu, kdy se hračka vyráběla.

Katalogy

Dobové katalogy, zejména výrobců Tatrasmalt, Omnia, Strojsmal, KDN a ITES.

Krabičky

Ve většině případu nedochovalé či z velké části zničené krabičky, které dodávají hračce dokonalou historii a značně zvyšují její sběratelskou hodnotu.

Příslušenství

Pásový dopravník či vlečka. Doplňky k legendárnímu pásáku.

Speciality

Kategorie, zařazena na vaše přání. Obsahuje vše "možné i nemožné". Název myslím vystihuje vše.